واژهنامه فنی
BPM
چرخه حیات فرایندهای کسب و کار
مدیریت فرایند کسب و کار طی یک چرخه اتفاق میافتد. این چرخه شامل فازهایی است که به هم مرتبط میباشند:
- طراحی و آنالیز
فاز طراحی و آنالیز نقطه شروع این چرخه میباشد. در این مرحله سازمان، فرایندهای تجاری و محیط فنی و تکنیکی بررسی میشوند و بر مبنای این بررسی فرایندها شناسایی، بازبینی، اعتبارسنجی میشوند و در نهایت با مدلسازی ارائه میشوند. فرایندهایی که با مدلها و نشان گذاریهای گرافیکی ارائه میشوند باعث تسهیل در فهم فرایندها میشوند بنابراین ذینفعان مختلف میتوانند به صورت مؤثر در تعریف و بهبود فرایندها شرکت کنند. تکنیکهای مدلسازی، اعتبارسنجی، شبیهسازی و تأیید فرایند در این فاز انجام میشوند.
- پیکربندی
پس از مدلسازی و تأیید فرایندها، این فرایندها باید پیادهسازی شوند. روشهای مختلفی برای انجام این کار موجود میباشد. آنها میتوانند با یک مجموعه از سیاستها و رویههایی که توسط افراد سازمان پذیرفته شدهاست انجام شوند. در این حالت ممکن است که اجرای فرایندها بدون هیچ سیستم نرمافزاری باشد. در این مرحله سیستم نرمافزاری برای اجرای فرایندها پیادهسازی میشود. مدلسازی فرایندها در پیادهسازی این سیستمها کمک میکند. این سیستم باید مطابق با محیط سازمان و فرایندهای تأیید شده ان باشد. این پیکربندی شامل تعاملات کارمندان با سیستم و یکپارچه کردن سیستمهای نرمافزاری موجود با سیستم مدیریت فرایند تجاری میباشد. اغلب در سازمانها فرایندها با سیستمهای موجود پشتیبانی میشوند در این فاز پیکربندی باید بتوان سیستمهای موجود را به سیستم مدیریت فرایند تجاری ضمیمه کرد. سیستم مدیریت اطلاعات فرایندهای تجاری جنبه تراکنشی دارد.
- اجرایی کردن
بعد از پیکربندی سیستم فرایندها به صورت قانونی در میآیند. این فاز فرایندهای واقعی و در حال اجرا را شامل میشود. فرایندها برای رسیدن به اهداف کسب و کار راهاندازی شدهاند. این فرایندها رویدادهای تعریف شده را دنبال میکنند. سیستم مدیریت فرایند تجاری به طور مؤثر اجرای فرایندهای تجاری را کنترل میکند. مولفه نظارت در سیستم مدیریت فرایند تجاری وضعیت فرایندها را مشخص میکند. نظارت فرایندها یک مکانیزم مهم در صحت اطلاعات فرایندها میباشد. اطلاعات مربوط به جزییات فرایندها در سیستم مدیریت فرایند تجاری قابل دسترس میباشد. اطلاعات نظارتی بر مبنای وضعیت فرایندها میباشد. در این فاز دادههای اجرایی با ارزش به صورت Log File جمعآوری میشوند.
- ارزیابی
در این فاز از اطلاعات موجود برای ارزیابی و بهبود مدلهای فرایندی استفاده میشود. این ارزیابی با تکنیکهای مانند کاوش فرایند و نظارت بر فعالیتهای تجاری انجام میشود. این تکنیکها به شرح زیر میباشند:
-
- کاوش فرایند
کاوش فرایند مجموعهای از روشها و ابزارهای مرتبط با نظارت بر فرایند میباشد. هدف از کاوش فرایند، تحلیل ثبت وقایع (Event Logs) استخراج شده در طی نظارت بر فرایند و مقایسه آنها با یک مدل فرایند منطقی میباشد. این کاوش را از سه منظر میتوان بررسی کرد: منظر فرایندی: در این منظر کنترل گردش کار و علت انجام فرایندها بررسی میشود. منظر سازمانی: در این منظر ساختار سازمانی و افراد درگیر در فرایند مورد نظر میباشند. منظر دادهای: در این منظر دادهها مورد بررسی قرار میگیرند.
-
- نظارت بر فعالیت تجاری
- نظارت بر فعالیت تجاری، نظارت اتوماتیک بر فعالیت فرایند کسب و کار است و به صورت ماژولی در سیستم مدیریت فرایند تجاری پیادهسازی میشود. به منظور استفاده از BAM باید شاخصهای کلیدی کارایی شناسایی شوند و سیستمی به منظور نظارت و پاسخگویی به تغییرات به صورت بیدرنگ ساخته شود.