نقش اقتصاد توجه در تبلیغات

در اقتصادتوجه آگاهی، تشخیص، و اقدام بر اساس آن‌ها بخش جدایی‌ناپذیر تصمیم‌گیری اقتصادی است. اولین فردی که مفهوم اقتصاد توجه را مطرح کرد هربرت سایمون بود و استراتژیست‌های کسب و کار از جمله مایکل گلدهیبر آن را بسط دادند. هربرت سایمون قانون اطلاعات را این‌گونه شرح داد که رشد سریع اطلاعات سبب کم‌یاب شدن توجه می‌شود. اقتصاد توجه بر اساس این فرض توسعه یافت.

بررسی اجمالی
اقتصاد توجه یک رویکرد مدیریتی است که توجه یک فرد را مانند یک ماده‌ی خام کم‌یاب می‌داند، ماده‌ی خامی که برای دست یافتن به بازاریابی موثر باید آن را به دست بیاورید. در عصر کنونی که عصر اینترنت است اقتصاد توجه اهمیت خاصی دارد. در عصر مدرن مصرف‌کنندگان به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی دارند، و این باعث شده‌است به جای خوانش عمیق فقط یک مطالعه‌ی سطحی بکنند. در نتیجه تبلیغ‌کنندگان به تیترهای جذاب روی آورده‌اند تا مشتریان را به وب‌گاه خود بکشند.

مطلب مرتبط: تبلیغات خلاقانه و شگفت انگیز که الهام بخش هستند

مفاهیم اقتصاد توجه
یکی از اصول اساسی اقتصاد توجه مرتبط بودن است. مشتریان به سختی به تبلیغی علاقه‌مند می‌شوند که در راستای نیازهایشان نیست. هرچه مصرف‌کننده اطلاعات مرتبط‌تری ببیند مدت بیش‌تری به شما توجه می‌کند و فرصت‌های بیش‌تری برای فروش خلق می‌شود. اقتصاد توجه پلتفرمی خلق می‌کند که کاربران در آن موافقت می‌کنند در ازای توجهی که می‌کنند اطلاعات دریافت کنند. این مفهومی است که موتورهای جست و جو به خوبی آن را درک کرده‌اند. موتورهای جست و جو عموما در ازای ارائه‌ی اطلاعات مرتبطی که مصرف‌کنندگان در جست و جو آن هستند، به آن‌ها تبلیغات نشان می‌دهند.

نقش رسانه‌های اجتماعی
توجه به نوعی تبدیل به وجه رایج شده‌است، و آدم‌ها این وجه رایج را در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و فیس‌بوک خرج می‌کنند. دسترسی به گوشی‌های هوشمند که قابلیت اتصال به اینترنت دارند رشد این‌گونه وب‌گاه‌ها را بیش‌تر تحریک کرده‌است. این وب‌گاه‌ها چشم‌انداز اطلاعات جهانی را به شدت تغییر داده‌اند. برای مثال اخبار که قبلا تحت سیطره‌ی شبکه‌های تلویزیونی بود، قبل از این‌که در تلویزیون پخش شوند، راه خود را به وب‌گاه‌های رسانه‌های اجتماعی باز می‌کنند.

وب‌گاه‌های رسانه‌ی اجتماعی دائم میزان مرتبط بودن نهادهای رسانه‌ای سنتی را کم جلوه می‌دهند. با توجه به این‌که پول از طریق جلب توجه به دست می‌آید، تبلیغ‌کنندگان تمرکزشان را از رسانه‌های سنتی گرفته و به اینترنت داده‌اند. برای مثال هنگام استفاده از فیس‌بوک تبلیغات پرشماری برای کالاهایی مانند پوشاک در حاشیه‌ها پخش می‌شود به این منظور که بتواند توجه کاربر را جلب کند.

مطلب مرتبط: ۸ عبارت تبلیغاتی افتضاح که کسب و کار شما را نابود می‌کند

کاربردهای اقتصاد توجه
اقتصاد توجه بسیاری از جوانب کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده‌است. برخی از این کاربردها در ادامه آمده‌است.

تبلیغات – حوزه‌ی تبلیغات مسلما بیش‌ترین تاثیر را از اقتصاد توجه گرفته‌است. خریداران مدرن در معرض حجم زیادی از اطلاعات قرار می‌گیرند که نمی‌دانند با آن چه کنند. در نتیجه به علت وجود پلتفرم‌های برخط پرشمار، هزینه‌ی تبلیغات پایین آمده‌است. این وضعیت یعنی اکنون اکثر کسب و کارها از عهده‌ی هزینه تبلیغات بر می‌آیند و در چشمه‌های پرخروش اطلاعات سهیم هستند. به کارگیری اقتصاد توجه در تبلیغات مستلزم این است که تبلیغات مرتبط باشد. تصور کنید اگر یک مصرف‌کننده آن‌چه را به دنبالش است در یک وب‌گاه پیدا نکند، به احتمال زیاد به وب‌گاه دیگری می‌رود که آن نیز قادر است اطلاعات مدنظر را در اختیارش قرار دهد. از این رو محتوای ساخته‌شده باید کاملا مرتبط با کاربر باشد.

ارسال‌کنندگان ایمیل‌های اسپم (هرزنامه) یک پیام را به تعداد زیادی از دریافت‌کنندگان می‌فرستند، با این امید که درصد زیادی از آن‌ها تبدیل به مشتری شوند. هرینه ارسال هرزنامه ناچیز است و پیام‌های هرز بر اساس این فرض عمل می‌کنند که توجه مصرف‌کننده را جلب کنند.

مدیریت توجه به یک رویکرد مدیریتی تبدیل شده‌است که طی آن تمرکز از شیوه‌های مدیریت مبتنی بر منابع، به شیوه‌های مبتنی بر تقاضا معطوف شده‌است. اگر کسب و کارها می‌خواهند باقی بمانند باید بر اساس توجهی که می‌توانند از مصرف‌کنندگان بالقوه دریافت کنند این کار را بکنند. توجه به نوعی ثروت یا دارایی برای کسب و کارها تبدیل شده‌است.

(0) - (0)

XML دیدگاه ها: RSS | Atom

دسته‌بندی‌ها